170 paaltjes gevonden

In de zomer van 2012 heeft de Fietsersbond in Maastricht gezocht naar situaties waar paaltjes gevaarlijk of hinderlijk voor fietsers zijn. De aanleiding is dat er landelijk nieuw onderzoek wordt gedaan naar de omgang met paaltjes omdat ze een bron zijn van fietsongevallen. Ook in Maastricht zijn enkele ernstige ongevallen bekend. Het ernstigste ongeval betrof een mevrouw die na aanrijding van een onopvallend paaltje bij Slavante ongelukkig is gevallen en enkele dagen later aan complicaties is overleden.

De Fietsersbond heeft in Maastricht 170 locaties gevonden waar fietsers met paaltjes worden geconfronteerd. De situaties zijn echter heel erg verschillend, ze variëren van doorgaande fietspaden tot voetgangersgebieden waar fietsen is toegestaan. De verbeteringen die de Fietsersbond voorstelt variëren van het verwijderen van paaltjes tot het verder uit elkaar plaatsen ervan, en van het toepassen van een andere type paaltje tot het opvallender maken van de locatie.

Plekken die volgens de Fietsersbond snel zouden moeten worden aangepakt zijn het fietspad Keerderstraat en de afsluiting bij de overgang van de oude Bergerstraat naar het fietspad richting Rasberg.

De Fietsersbond hoopt dat de gemeente nog in 2012 verbeteringen op dit gebied kan realiseren. Want het gaat om kleine maatregelen waarvoor budget aanwezig is.

Het rapport van de Fietsersbond kan worden opgevraagd via [email protected]

Situatie 2020:
Het belangrijkste resultaat is dat paaltjes minder hoog worden gezet. Bij stadsfietsen is er daardoor een lager risico op het aanrijden met het stuur en uit koers raken. Het aantal paaltjes is niet of nauwelijks veranderd. Op een aantal locaties is er onverminderd hinder en/of risico.