Trots op recreatieve routes

Maastricht heeft fietsroutes die zijn bewegwijzerd als onderdeel van het gigantisch grote fietsrouteknooppuntennetwerk voor recreatief en toeristisch fietsen. Binnen Maastricht zijn deze fietsroutes niet optimaal. Fietsen is er gewoonweg niet overal fijn.

Om prettig te fietsen verwacht je onder meer:

  • dat je veilig met zijn tweeën naast elkaar kunt rijden,
  • dat je geen gevaarlijke oversteken hoeft te maken,
  • dat je niet over drukke wegen hoeft te rijden,
  • dat de omgeving aangenaam en interessant is,
  • dat je te zien krijgt waar de stad om bekend staat.

Het moet niet pas leuk fietsen worden als je Maastricht uit bent.

Maastricht kan de routes verbeteren:

  • door te kiezen voor aantrekkelijkere schakels,
  • door aanpak van onveilige punten,
  • door verbeteren van de voorzieningen op de knooppuntenroutes,
  • door verbeteren van de omgeving van de knooppuntenroutes.

Maastricht kan bijvoorbeeld de Groene Loper en meerdere nieuw aangelegde, maar moeilijk te vinden fietspaden door het groen opnemen in het knooppuntennetwerk en routes over verkeerswegen als Meerssenerweg en Ambyerstraat schrappen.

Gewenste effecten zijn:

  • Fietsen door Maastricht is een positieve ervaring en over die ervaringen wordt positief gecommuniceerd.
  • Toerisme wordt duurzamer, niet alleen in Maastricht maar ook in de omgeving.
  • Inwoners nemen ook voor recreatie vaker de fiets; kunnen beter ontspannen, komen meer in beweging en komen meer onder de mensen.