Direct naar inhoud
Fietsersbond Maastricht en Heuvelland

Gebruik spoorbrug

De spoorbrug werd voor het eerst gebouwd in 1856. In 1922 werd er aan de noordzijde van het enkelspoor een openbare fiets- en voetgangersverbinding gemaakt. Na de vernieling van de brug in de Tweede Wereldoorlog werd het spoor hersteld maar de langzaamverkeersverbinding niet. Ondanks de nabijheid van de Noorderbrug en de Wilhelminabrug kan herstel van een fiets- en loopverbinding bij de spoorbrug van waarde zijn voor fietsers en voor wandelaars. En herstel is ook mogelijk, hetzij door het opnieuw aanhangen van een fietsbrug, hetzij door het aanbrengen van een fietspad over het spoor zelf zolang het toch niet wordt gebruik voor treinverkeer.

Belangrijke verschillen van de spoorbrug ten opzichte van de nabij gelegen Noorderbrug zijn het ontbreken van autoverkeer en de lagere ligging. Naar schatting ligt het hoogste (=opgetilde) deel van de spoorbrug nog altijd zo’n 3,5 meter lager dan het hoogste punt van de Noorderbrug, wat verschillende voordelen heeft.

Het spoor ligt vele meters lager dan de Noorderbrug
Deze foto laat zien dat voor de Noorderbrug een grote klim nodig is en het spoor vele meters lager ligt. De Noorderbrug is inmiddels verlegd maar de klim werd er zeker niet minder door.

Kwaliteiten van een fietspad over of langs de spoorbrug:

Nadelen van een fietsroute over het spoortracé zijn natuurlijk het ontbreken van toezicht vanuit passerende auto’s en het kruisen van het bedrijventerrein bij Sappi.

Het is natuurlijk jammer maar niet onoverkomelijk dat er tussen bedrijfsterreinen moet worden gefietst. En de bedrijven zijn natuurlijk ook een bestemming (Sappi alleen heeft ongeveer 400 man personeel).

Functies van een fietspad over of langs de spoorbrug:

Het behoud van het bromfietspad over de Noorderbrug biedt de kans om een fietsroute over de spoorbrug scootervrij te houden.

De gemeente Maastricht toont nooit zoveel interesse in een nieuwe functie voor de spoorbrug. Er verschijnen wel soms schetsen van een voetgangersbrug ter hoogte van het Bassin.

Laatste nieuws (2020):
De spoorbrug zal hoogstwaarschijnlijk worden afgebroken omdat er een serieus veiligheidsprobleem is voor de scheepvaart: het hefgedeelte van de brug ligt niet in het midden en de doorvaart is smal.