Betere Maaskruisingen
Om van twee delen een complete stad te maken.
De Maas verdeelt Maastricht in twee even grote delen, dus hoe je de Maas kunt kruisen is belangrijk voor het fietsklimaat van Maastricht. Het aantal bruggen is een kwaliteit van Maastricht: vijf zijn er anno 2025 voor fietsers toegankelijk. Maar geen enkele Maaskruising is echt goed voor de fiets: soms vanwege de brug zelf, soms vanwege matige aansluitende fietsverbindingen, en soms vanwege beide.
Voor meer informatie over de bruggen zie het artikel Bruggen over de Maas.
Onze concrete wensen:
Voor de Sint Servaasbrug
- het vrijhouden van de fietsroutes naar deze brug: geen blokkades door evenementen, geen menging met voetgangers, geen vrachtwagens
- het beperken van de hijstijden van de brug
Voor de Hoeg Brögk
- een extra lift bij De Boompjes, zodat kwetsbare gebruikers de Hoeg Brögk kunnen gebruiken zonder de Maasboulevard over te steken
Voor de J.F. Kennedybrug
- een ingrijpende reconstructie waarbij de fietser een prominentere positie krijgt
Voor de Noorderbrug
- een rechtstreekse aansluiting op de Bosscherweg
- een doorzichtig geluidscherm tussen rijbaan en fietspad
Een nieuwe fietsbrug, die aansluit op de singels aan de noordkant van de binnenstad
- goede aansluiting op de Frontensingel, zonder veel oponthoud
- goede aansluiting op zowel de Parallelweg als de Borgharenweg
- mét hellingbanen, op beide oevers
Idee: ombouw spoor Maastricht – Hasselt tot snelfietspad
Het als fietspad inrichten van het voormalige spoor naar Hasselt en de bijbehorende spoorbrug over de Maas, maakt een comfortabele fietsroute tussen Maastricht noordwest en het station mogelijk. De plannen van de gemeente voorzien hier op dit moment niet in. Binnen de gemeente wordt gedacht aan een iets zuidelijker locatie voor een nieuwe brug, gunstiger voor voetgangers maar met een zwakkere aansluiting op het fietsnetwerk.
De locatie van de spoorbrug is optimaal voor het inpassen van de hellingbanen want de bestaande taluds vormen daarvoor een goede basis. Wel zal de brug moeten worden aangepast aan de huidige eisen van scheepvaart: hoog en zonder peilers.
De betekenissen van een fietspad over het spoorbrugtracé zijn talrijk:
- de betere bereikbaarheid van het station vanuit Maastricht west
- de groei van Maaskruisend fietsverkeer buiten de binnenstad om
- een aantrekkelijke, veilige en korte fietsverbinding tussen de oevers, zonder verkeerslawaai
- uitstekende mogelijkheden voor het verknopen van fietsroutes
- een rol bij de ontwikkeling en het toekomstige gebruik van het gebied tussen Viaductweg en Wyck (het huidige “winkelcentrum Noorderbrug” met omgeving),
- het behoud van het spoortracé door een nieuwe functie
- een mogelijke doorzetting als greenway naar Lanaken
- medegebruik door voetgangers (veel kortere oversteek dan de Noorderbrug) en voor wandelaars een aansluiting op de Biesenweg bij Boschpoort in de vorm van een trap