Betere Maaskruisingen
Om van twee delen een complete stad te maken.
De Maas verdeelt Maastricht in twee even grote delen, dus hoe je de Maas kunt kruisen is belangrijk voor het fietsklimaat van Maastricht. Het aantal bruggen is een kwaliteit van Maastricht: vijf zijn er anno 2025 voor fietsers toegankelijk. Maar geen enkele Maaskruising is echt goed voor de fiets: soms vanwege de brug zelf, soms vanwege matige aansluitende fietsverbindingen, en soms vanwege beide.
Voor meer informatie over de bruggen zie het artikel Bruggen over de Maas.
Onze concrete wensen:
Voor de Sint Servaasbrug
- het vrijhouden van de fietsroutes naar deze brug: geen blokkades door evenementen, geen menging met voetgangers, geen vrachtwagens
- het beperken van de hijstijden van de brug
Voor de Hoeg Brögk
- een extra lift bij De Boompjes, zodat kwetsbare gebruikers de Hoeg Brögk kunnen gebruiken zonder de Maasboulevard over te steken
Voor de J.F. Kennedybrug
- een ingrijpende reconstructie waarbij de fietser een prominentere positie krijgt
Voor de Noorderbrug
- een rechtstreekse aansluiting op de Bosscherweg
- een doorzichtig geluidscherm tussen rijbaan en fietspad
Een nieuwe fietsbrug, die aansluit op de singels aan de noordkant van de binnenstad
- goede aansluiting op de Frontensingel, zonder veel oponthoud
- goede aansluiting op zowel de Parallelweg als de Borgharenweg
- mét hellingbanen, op beide oevers