Het Geuldal

Hoe komen we toch vooruit in dit drukke dal?

Na allerlei verbeteringen van de fietsvoorzieningen in het dal is het nu vooral Valkenburg waar de veiligheid en ruimte voor fietsers beter verdient.

De Geul stroomt van oost België door het Nederlandse Heuvelland naar de Maas. Het riviertje heeft een mooi dal uitgesleten waar veel nederzettingen zijn ontstaan. Het dal bestaat inmiddels uit een aaneenschakeling van woonplaatsen, cultureel erfgoed, toeristische voorzieningen en kleinschalige landbouw- en natuurgebieden. Het geheel vormt een fraai landschap. De betekenis voor de fiets is niet alleen groot vanwege de vele bewoners en de toeristische functie, maar ook omdat via het dal en de zijdalen toch grote afstanden in het Heuvelland kunnen worden afgelegd zonder dat er een steile klim moet worden gemaakt.

Op de doorgaande verbinding werd het autoverkeer op de meeste plaatsen dominant ten koste van de fietsers. De Fietsersbond streeft ernaar dat er een alternatief wordt ontwikkeld waar zorgeloos kan worden gefietst: een snoer langs de vele parels in dit gebied. Er zijn al grote schakels aanwezig, maar het snoer wordt te vaak onderbroken door allerlei obstakels. Met fietsbruggetjes, stukjes nieuw fietspad en laantjes door landgoederen kunnen de bestaande schakels aan elkaar worden gekoppeld tot een fraai in de omgeving ingepaste doorlopende verbinding in het gehele dal tot over de Belgische grens.

De gemeenten Maastricht, Meerssen en Valkenburg werken aan een verbetering voor recreatieve fietsers in het Beneden Geuldal in de opvolgende projecten GebiedsOntwikkeling Maastricht – Valkenburg (GOMV) en Buitengoed Geul & Maas. Dankzij die projecten zijn in de periode 2015-2019 nieuwe schakels gerealiseerd. Het belangrijkste resultaat daarvan is een autoluwe recreatieve fietsroute tussen Houthem Sint Gerlach en Schin op Geul. Hogerop in het dal heeft de gemeente Gulpen – Wittem de veiligheid van alle fietsers effectief verbeterd door aanleg van vrijliggende fietspaden tussen Partij en Mechelen in 2013 en tussen Mechelen en Epen in 2015. De Provincie Limburg verlaagde eind 2021 de snelheid op de Wittemer Allee naar 60 km/uur en bracht er fietsstroken aan.

In 2023 zijn resterende knelpunten:
-het ontbreken van ruimte voor fietsers in Valkenburg,
-een matige verbindingswaarde van het fietspad tussen Schaloen en Schin op Geul (een grote slinger met twee oversteken van de provinciale weg),
-hoge maximumsnelheden bij ontbreken van fietspaden in meerdere kernen,
-overlast door intensief autoverkeer in het algemeen.