Hel van Maastricht 1

Maastricht opent zondag 1 april 2007 de eerste stads-MTB-route van Nederland.

Na jarenlange voorbereidingen is het eindelijk zover: de eerste Nederlandse stads-MTB-route is een feit. En opnieuw is het Maastricht dat met de eer gaat strijken. Aanstaande zondag wordt de route – door de organisatoren de ‘Hel van Maastricht’ gedoopt – om 14.00 uur geopend bij de Helpoort, het toepasselijke start- en eindpunt van de route. Zonder veel moeite zijn de organisatoren erin geslaagd een zware ronde te ontwerpen over de klassieke afstand van 3¼ Engelse mijl (ruim 5 km). Opvallend is dat enkele van de meest beruchte kasseistroken in het parcours te vinden zijn op drukke fietsroutes in de stad. Daarmee is de ‘Hel van Maastricht’ een feest van herkenning voor alle Maastrichtse fietsers. Kenners spreken van een ‘bijzonder lastig en technisch parcours’.

 

Wasbordwegdek
De route begint als gezegd bij de Helpoort. Vervolgens loopt het parcours slingerend met de klok mee langs het centrum van de stad. Meteen in het begin liggen enkele van de beruchtste stukken van de route: de Kleine en Grote Looierstraat, de Looiersgracht en de Ezelmarkt, straten waar dagelijks honderden studenten al fietsend hun weg zoeken naar de Universiteitsbibliotheek, het University College of het Studenten Service Center. Spectaculair is verderop in de route de voor gewone fietsers niet ongevaarlijke afdaling over de steentjes van Hoogfrankrijk richting de Boschstraat. Aan het einde van het parcours krijgt de route een passende finale over het ongeëvenaard slechte wasbordwegdek langs het Onze Lieve Vrouweplein.

Boschstraat en Vrijthof
“Nee, dit is eigenlijk geen terrein voor huis-tuin-en-keuken-fietsers”, beaamt organisator Cas Blutsjens van MTB-vereniging NFMS (Neet Fietse Mer Stoempe). “Een goedkoop stadsfietsje van de Halfords trilt geheid binnen een paar weken kapot. En je moet er niet aan denken dat je op dit wegdek een hand van het stuur moet halen om richting aan te geven”, aldus de veteraan. Hij was blij met de medewerking van de gemeente, die voor de herbestrating van de Boschstraat de zwaarste soort Zweedse granietkasseien uitzocht. “We hebben moeten wachten op het nieuwe wegdek van Boschstraat, Markt, Grote Gracht en Helmstraat, maar het resultaat mag er zijn. De gemeente had ook kunnen kiezen voor gladde fietsstroken van klinkers aan weerszijden van de kasseien. Dat is gelukkig niet gebeurd. De nieuw bestrate stukken zijn perfect voor een MTB-parcours”.

Er waren ook teleurstellingen. Zo werd Blutsjens onaangenaam verrast door de recente herstelwerkzaamheden aan de beruchte kasseistrook voor het Theater aan het Vrijthof. “Zeker in de afdaling moest je daar altijd oppassen om niet onverwachts uit het zadel gelanceerd te worden. Nu zullen we een tijdje moeten wachten tot de kasseien er weer net zo slecht bij liggen als in de afgelopen jaren.” Ook was het jammer dat Brugge net een jaar eerder was met een stads-MTB-route. “We waren graag de eerste van Europa geworden”, zegt Blutsjens, “maar binnen Nederland hebben we de eer van Maastricht gered”.

Dit artikel van de NFMS Maastricht verscheen in de Trompetter van 28 maart 2007. De NFMS is gelieerd aan de Fietsersbond afdeling Maastricht. Meer informatie, kaartje, routebeschrijving en GPS-download zijn te vinden in de rubriek Fietsen in Maastricht.