Ongelukken met sportfietsers

Het glooiende Heuvelland vormt een prachtig decor voor vele wielerkoersen en toertochten en de streek heeft van de lente tot de herfst te maken met intensief wielertoerisme. Zeker op toeristische topdagen leidt dat echter dikwijls tot gevaarlijke taferelen en irritaties bij andere weggebruikers, niet zelden met ernstige ongelukken tot gevolg.

Leontien Zijlaard-van Moorsel: “Alert blijven bij de verraderlijke afdalingen in het Heuvelland”

Sinds Leontien Zijlaard-van Moorsel een punt zette achter haar professionele wielercarrière organiseert de meervoudig kampioene onder meer de Powerplate Holland Hills Classic. Een internationale dameswielerwedstrijd die in 2006 voor het derde jaar in het Heuvelland plaatsvindt. Leontien kent het gebied als haar broekzak: “De wegen zijn smal en bochtig en je moet steeds oppassen in de vele kleine dorpjes. Maar vooral bij de afdalingen moet je alert blijven, die zijn het gevaarlijkst. Zeker in de bochten, want daar kom je het snelst ten val. Als je als toerist rondrijdt, moet je absoluut geen risico nemen door bochten af te snijden, je weet immers nooit of er een auto omhoog komt rijden. Zelf ben ik er ook eens gevallen tijdens een afdaling, gelukkig zonder al teveel schade, en dat zet je weer even helemaal met beide benen op de grond. Natuurlijk droeg ik wel een helm.”

Steil

Veel recreanten gaan met onvoldoende parcourskennis, een matige conditie of ondeugdelijk materieel op pad, constateert ook burgemeester Nuijtens van Valkenburg aan de Geul, waar zich een van de steilste hellingen van Nederland bevindt: de Cauberg. Zelf een fervent wielrenner, weet hij uit eigen ervaring hoe verraderlijk een afdaling kan zijn: “Als je de Cauberg afgaat – met een hellings­percentage van twaalf procent – race je aan de voet met een scherpe bocht naar links met zestig kilometer per uur direct het dorp in. Wielrenners die daar niet op zijn voorbereid, kunnen niet meer adequaat reageren op een openslaand portier of overstekend kind, met alle gevolgen van dien. Maar omgekeerd zijn de toeristen ook niet voorbereid op de renners, want ze horen of zien ze niet aankomen en schrikken zich dan ineens een hoedje. De klim kan eveneens tot gevaarlijke situaties leiden. Zo blokkeren groepen renners nogal eens achterop­komende auto’s, wat geïrriteerde automo­bilisten vervolgens in verleiding brengt risicovolle manoeuvres uit te halen om er toch langs te kunnen.”

Toertochten

De Politie Zuid-Limburg registreert regelmatig wielerongevallen waarbij de ambulance moet uitrukken. Het gaat dan vooral om botbreuken, maar ook hoofdletsel en recentelijk in 2004 viel zelfs een dodelijk slachtoffer te betreuren. In het gebied worden jaarlijks zo’n dertig toer­tochten georganiseerd, waarbij geen afgezet parcours is. Een van de bekendste is de toerversie van de Amstel Gold Race, die sinds vijf jaar op de dag voorafgaand aan de wielerklassieker wordt gehouden en waar maar liefst 12.000 renners aan deelnemen. Emiel Frambach, verantwoordelijk voor de organisatie: “Er is veel niveauverschil tussen de deelnemers en dat betekent dat de renners coulant moeten zijn, elkaar de ruimte moeten geven. Dat geldt nóg meer bij de kleinere toertochten waar het budget voor veiligheids­maatregelen veel beperkter is en het júist aankomt op de eigen verantwoordelijkheid van de wielrenners, ook als het gaat om het respecteren van andere weggebruikers.”

Effectief

“Omdat het aantal starters steeds verder groeide, zijn we bij de Amstel Gold-toertocht in 2005 preventief de veiligheidsmaat­regelen gaan opschroeven. Deelnemers mogen pas meedoen als ze hebben verklaard het gedragsreglement te onderschrijven. Renners die de regels negeren, mogen niet meer meedoen en komen op een zwarte lijst te staan. Verder zetten we nog meer verkeersregelaars in, staat bij elke heuvel een bord met hellinginformatie en worden drukke kruisingen en woongebieden vermeden.” De grondige aanpak blijkt vruchten af te werpen, want vorig jaar werden slechts acht ongelukken geregistreerd, met minder ernstig letsel bovendien. Een halvering ten opzichte van het jaar ervoor, terwijl er drieduizend méér wielrenners aan de start verschenen.

“Wielrenners zijn graag geziene gasten hier in de regio,” besluit burgemeester Nuijtens, “maar veiligheid is een must, zodat we met z’n allen tegelijk van het mooie landschap kunnen blijven genieten.”

13-4-2006

Het glooiende Heuvelland vormt een prachtig decor voor vele wielerkoersen en toertochten en de streek heeft van de lente tot de herfst te maken met intensief wielertoerisme. Zeker op toeristische topdagen leidt dat echter dikwijls tot gevaarlijke taferelen en irritaties bij andere weggebruikers, niet zelden met ernstige ongelukken tot gevolg.

Leontien Zijlaard-van Moorsel: “Alert blijven bij de verraderlijke afdalingen in het Heuvelland”

Sinds Leontien Zijlaard-van Moorsel een punt zette achter haar professionele wielercarrière organiseert de meervoudig kampioene onder meer de Powerplate Holland Hills Classic. Een internationale dameswielerwedstrijd die in 2006 voor het derde jaar in het Heuvelland plaatsvindt. Leontien kent het gebied als haar broekzak: “De wegen zijn smal en bochtig en je moet steeds oppassen in de vele kleine dorpjes. Maar vooral bij de afdalingen moet je alert blijven, die zijn het gevaarlijkst. Zeker in de bochten, want daar kom je het snelst ten val. Als je als toerist rondrijdt, moet je absoluut geen risico nemen door bochten af te snijden, je weet immers nooit of er een auto omhoog komt rijden. Zelf ben ik er ook eens gevallen tijdens een afdaling, gelukkig zonder al teveel schade, en dat zet je weer even helemaal met beide benen op de grond. Natuurlijk droeg ik wel een helm.”

Steil

Veel recreanten gaan met onvoldoende parcourskennis, een matige conditie of ondeugdelijk materieel op pad, constateert ook burgemeester Nuijtens van Valkenburg aan de Geul, waar zich een van de steilste hellingen van Nederland bevindt: de Cauberg. Zelf een fervent wielrenner, weet hij uit eigen ervaring hoe verraderlijk een afdaling kan zijn: “Als je de Cauberg afgaat – met een hellings­percentage van twaalf procent – race je aan de voet met een scherpe bocht naar links met zestig kilometer per uur direct het dorp in. Wielrenners die daar niet op zijn voorbereid, kunnen niet meer adequaat reageren op een openslaand portier of overstekend kind, met alle gevolgen van dien. Maar omgekeerd zijn de toeristen ook niet voorbereid op de renners, want ze horen of zien ze niet aankomen en schrikken zich dan ineens een hoedje. De klim kan eveneens tot gevaarlijke situaties leiden. Zo blokkeren groepen renners nogal eens achterop­komende auto’s, wat geïrriteerde automo­bilisten vervolgens in verleiding brengt risicovolle manoeuvres uit te halen om er toch langs te kunnen.”

Toertochten

De Politie Zuid-Limburg registreert regelmatig wielerongevallen waarbij de ambulance moet uitrukken. Het gaat dan vooral om botbreuken, maar ook hoofdletsel en recentelijk in 2004 viel zelfs een dodelijk slachtoffer te betreuren. In het gebied worden jaarlijks zo’n dertig toer­tochten georganiseerd, waarbij geen afgezet parcours is. Een van de bekendste is de toerversie van de Amstel Gold Race, die sinds vijf jaar op de dag voorafgaand aan de wielerklassieker wordt gehouden en waar maar liefst 12.000 renners aan deelnemen. Emiel Frambach, verantwoordelijk voor de organisatie: “Er is veel niveauverschil tussen de deelnemers en dat betekent dat de renners coulant moeten zijn, elkaar de ruimte moeten geven. Dat geldt nóg meer bij de kleinere toertochten waar het budget voor veiligheids­maatregelen veel beperkter is en het júist aankomt op de eigen verantwoordelijkheid van de wielrenners, ook als het gaat om het respecteren van andere weggebruikers.”

Effectief

“Omdat het aantal starters steeds verder groeide, zijn we bij de Amstel Gold-toertocht in 2005 preventief de veiligheidsmaat­regelen gaan opschroeven. Deelnemers mogen pas meedoen als ze hebben verklaard het gedragsreglement te onderschrijven. Renners die de regels negeren, mogen niet meer meedoen en komen op een zwarte lijst te staan. Verder zetten we nog meer verkeersregelaars in, staat bij elke heuvel een bord met hellinginformatie en worden drukke kruisingen en woongebieden vermeden.” De grondige aanpak blijkt vruchten af te werpen, want vorig jaar werden slechts acht ongelukken geregistreerd, met minder ernstig letsel bovendien. Een halvering ten opzichte van het jaar ervoor, terwijl er drieduizend méér wielrenners aan de start verschenen.

“Wielrenners zijn graag geziene gasten hier in de regio,” besluit burgemeester Nuijtens, “maar veiligheid is een must, zodat we met z’n allen tegelijk van het mooie landschap kunnen blijven genieten.”

13-4-2006