Direct naar inhoud
Fietsersbond Maastricht en Heuvelland

Fietsstratenplan

Straten die onderdeel zijn van het hoofdfietsnetwerk inrichten als fietsstraat.

Op het hoofdfietsnetwerk verdient de fiets immers prioriteiten als herkenbaarheid, ruimte, doorstroming, comfort en alle andere bekende eisen aan fietsroutes. In de eerste twee fietsplannen van Maastricht bestond het fietsstraatconcept nog niet en waren alleen inrichtingseisen voor fietspaden geformuleerd. Daar had en heeft de Maastrichtse fietser veel last van omdat veel routes niet van fietspaden maar van parallelwegen zijn voorzien. Een inhaalplan is nodig om de voorzieningen op een met fietspaden vergelijkbaar peil te krijgen.

Het bestempelen van een straat tot fietsstraat heeft alleen zin als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, zoals opvallende aanwezigheid van fietsers ten opzichte van autoverkeer. In andere gevallen is het is mogelijk om straten door toepassing van een aantal fietsstraatkenmerken te verbeteren maar ze niet zo te benoemen.

Als de gemeente een lijst vaststelt waarop de toekomst van alle straten is aangeduid, kan er tijdig op die wensen worden ingespeeld.

Een plek op de lijst verdienen:

Gewenste effecten