Spoor en fiets combineren
Elkaar versterken tot een compleet en hoogwaardig mobiliteitssysteem.
Trein, fiets, bus, lopen en (andere) ruimtelijke functies moeten op elkaar worden afgestemd om een zo goed mogelijk alternatief voor de auto te vormen.
Wat de fiets betreft gaat het om:
- Verknoping van goede fietsverbindingen in alle richtingen bij stations
- Bereikbaarheid van belangrijke voorzieningen
- Het faciliteren van fietsparkeren en -stallen
- Het versterken van de positie van langzaam verkeer en van de fiets-treincombinatie
Regionale bereikbaarheid
Het is voor auto-onafhankelijkheid een goede zaak dat in het kader van de landelijke woningopgave in heel Limburg wordt gezocht naar verdichtingsmogelijkheden rond stations.
Onze wensen om de bereikbaarheid op regionaal niveau verder te verbeteren zijn:
- Ook bij kleinere stations functies toevoegen en verdichten.
- Regionale bestemmingen naar de directe omgeving van een station verplaatsen. Zo zou in Maastricht de verplaatsing van het ROC Vistacollege naar de omgeving van station Randwyck kunnen bijdragen aan meer auto-onafhankelijkheid voor de leerlingen en docenten en aan minder autoverkeer in de omgeving van de Groene Loper.
- Parallel aan het spoor fietsroutes ontwikkelen.
- In de Drielandentrein ruimte maken voor het meenemen van fietsen.
Station Maastricht centraal
Voor sommigen is station Maastricht vooral een toegangspoort voor stadsbezoekers, voor ons dient het station een mobiliteitsknooppunt te zijn met ook een belangrijke functie voor de bewoners van de stad.
Aan de stadszijde is een grote stalling gerealiseerd. En sinds eind 2023 hebben de gebieden aan weerszijden van het station een 30 km/uur regime.
Toch is er nog veel te wensen over:
- Nog veel veiliger fietsen in ruime omgeving van het station.
- Aan de achterzijde een betere stalling.
- Prettiger kruisen van het spoor.
- De Parallelweg doorgetrokken naar het noorden.
-
Station – Centraal – Station
Verbeteren van de bereikbaarheid van het station