Auto parkeren

Parkeervoorzieningen voor auto’s hebben best veel invloed op fietsers.

Waar moet op worden gelet bij het organiseren van de parkeerruimte?

1. Geen langsparkeerplaatsen naast hoofdfietsroutes noch op gebiedsontsluitingswegen, tenzij er vrijliggende fietspaden zijn.
Benut de ruimte naast wegen met snel rijdend, intens of zwaar verkeer eerst voor fietspaden. Want fietsers zijn en voelen zich kwetsbaar en waarderen daarom gescheiden fietsvoorzieningen. Ook als er geen ongelukken gebeuren dan zijn bij zulke wegen fietspaden nodig om mensen over te halen de fiets te gebruiken.

2. Situeer het autoparkeren waar mogelijk op terreinen en in garages.
Straten zonder auto’s zijn veiliger en aantrekkelijker. In de buurt van basisscholen is dat van evident belang. Een van de andere redenen is dat fietsers er niet voortdurend op hun hoede hoeven te zijn voor bijvoorbeeld openslaande portieren, wat stress in plaats van ontspanning geeft tijdens het fietsritje. Af en toe gebeuren er ook ongevallen doordat fietsers tegen een openslaand portier aanrijden. In 2012 raakten in Maastrichter zelfs twee fietsers ernstig gewond: een op de Sint Hubertuslaan en een op de Sint Annalaan.

3. Fietsparkeerplaatsen dichterbij dan autoparkeerplaatsen.
Het fietsgebruik wordt gestimuleerd als de fiets letterlijk het meest voor de hand liggende vervoermiddel is. Dat geldt voor zowel bij woningen als bij voorzieningen. Bij voorzieningen als winkelcentra moeten fietsers en voetgangers prettig en veilig de ingang kunnen bereiken, zonder eerst een zee van blik te moeten doorkruisen en daarbij in conflict te raken met parkerende voertuigen. De beloning van effectief fietsbeleid is dat er minder parkeerruimte nodig is: op de plek van 1 auto kunnen zeker 10 fietsen staan.

4. De binnenstad autoluw maken door beperking van het aantal autoparkeerplaatsen.
De binnenstad van Maastricht heeft ruim 7000 openbare autoparkeerplaatsen en ruim 5000 fietsparkeerplaatsen. Daarnaast zijn ook heel veel binnenterreinen omgebouwd tot private parkeerterreinen en wordt onder nieuwbouw ook fors geïnvesteerd in parkeerruimte. Die grote hoeveelheid autoparkeerplaatsen trekt autoverkeer de compacte binnenstad met zijn smalle straten in. Iets verder van de binnenstad worden parkeerplaatsen niet gebruikt. Terwijl het aantal autoparkeerplaatsen in de binnenstad opvallend hoog is, is er een chronisch tekort aan fietsparkeerplaatsen. Om de mensen op een goede manier in de binnenstad te krijgen moet daar dus de ruimte voor zowel rijdende fietsers als geparkeerde fietsen worden uitgebreid en het aantal autoparkeerplaatsen beperkt.

Stand van zaken

De laatste jaren zijn veel nieuwe autoparkeerplaatsen gerealiseerd, zoals bij Cabergerweg/Frontensingel, bij Fort Willem en op het Sphinxterrein. Bij station Noord is in 2014 een groot P&R terrein opgeleverd en bij het centraal station een garage. Het P&R terrein bij station Noord is in 2018 fors uitgebreid. Ook kwam er een tweede garage bij het Centraal station in Wyck. Aan de Heerderdwarsstraat werd een groot groengebied met asfalt bedekt als extra parkeerruimte voor het MECC. Winkelcentrum Heer kreeg een dure garage en bij winkelcentrum Brusselsepoort is er een in voorbereiding.

Als we daarbij bedenken dat onze gemeentebesturen steeds beweren prioriteit aan de fietser te geven en dat op de plaats van 1 auto wel 10 fietsen kunnen staan, is er genoeg aanleiding om autoparkeerplaatsen om te bouwen tot fietsparkeerplaatsen, fietspaden, fietsstroken, losplekken buiten de rijbaan, ruimte voor voetgangers en verblijven en/of groenvoorzieningen. Niet in het wilde weg, maar daar waar dat voor fietsers, bedrijven en/of bewoners bijzonder nuttig is. Ook kan een groter deel van de Vrijthofgarage als fietsenstalling worden ingericht.

Dit inzicht leidt tot talrijke wensen op concrete locaties, zoals:

Adelbert van Scharnlaan

Deze straat heeft twee rijbanen en maar liefst 4 rijen geparkeerde auto’s. Een eigen ruimte voor de fiets is er niet, waardoor auto’s achter fietsers moeten blijven hangen en de kruispunten door gebrek aan zichtlijnen gevaarlijk zijn. Nu de A2-tunnel klaar is kun je bij de Groene Loper oversteken van de Heerderweg naar de Adelbert van Scharnlaan. Dan wordt deze straat een alternatief voor de Akersteenweg. Tenminste, als de buitenste twee van de vier rijen geparkeerde auto’s worden vervangen door een fietsstrook.

Ambyerstraat noord
In Amby komen fietsers geweldig in de knel tussen rijdende en geparkeerde auto’s terwijl er parkeerplek genoeg is op het Severenplein.

Het Bat
Zoekende automobilisten blokkeren hier veelvuldig de belangrijke fietsroute om het voetgangersgebied. Maastricht is trots op zijn binnenstad maar als fietser kun je dat hier niet ervaren. Het lijkt er meer op een parkeerterrein dat moet worden doorkruist dan op een belangrijke en hoogwaardige fietsroute.

Boschstraat
Een mooie straat maar een rommelige rijbaan. Er is voor gekozen om parkeren op de rijbaan toe te staan én om de straat fietsroute te noemen. Dat is ambigue. Fietssuggestiestroken van comfortabele bestrating (klinkers of kleinplaveisel) zouden wel een passende inrichting zijn.

Brusselsepoort, winkelcentrum
Dit winkelcentrum wordt uitgebreid en krijgt een parkeergarage. Voor de plint van het gebouw zou niet alleen een trottoir, maar een brede fiets- en loopzone moeten komen, met fietsenrekken, winkelwagens en een directe fietsaansluiting op de Dr. Bakstraat. Ook zou de fietsroute tussen Pottenberg en het stadscentrum, die samen met de fietsroute naar het Bonnefantencollege langs het gebouw loopt, obstakelvrij moeten worden.

Cabergerweg
Een drukke weg op een helling, ook zwaar vrachtverkeer, maar smalle fietsstrookjes. De langsparkeervakken aan de oostzijde hebben door de sloop van bedrijfsgebouwen en de ombouw naar milieupark hun functie verloren. Opheffen van deze langsparkeervakken maakt het mogelijk om binnen de ruimte van de weg fietsstroken te maken die meer dan breed genoeg zijn voor twee fietsers naast elkaar of, misschien nog liever, een fietspad voor fietsers die tegen de helling op klimmen. Dat vergroot de gemiddelde afstand tussen fietsers en het brullende gemotoriseerde verkeer. Jammer dat dit niet werd meegenomen in het Noorderbrugproject of bij de verplaatsing van het milieustation.

Capucijnenstraat
Een groot deel van de ruimte in deze krappe straat wordt door geparkeerde auto’s in beslag genomen. Wij hebben vernomen dat de ondergrondse parkeergarage van het Charles Voscour onderbezet is. Deze toegangstraat van de binnenstad zou een fietsstraat moeten worden met ook meer ruimte voor de vele voetgangers.

Dorpstraat Heer
Ter hoogte van het winkelcentrum krioelen auto’s, brommers, fietsers en voetgangers door elkaar. Ook is er wachtruimte nodig voor het verkeerslicht. Toch staan er auto’s langdurig niets te doen. In 2013 is aan de achterzijde een grote en dure parkeervoorziening aangelegd. Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om aan de voorzijde fietsers en voetgangers meer ruimte te geven door parkeerplaatsen op te heffen.

Galjoenweg
Het is verbazend dat er nog steeds enkele fietsers durven te komen op het deel van deze weg waar fietspaden ontbreken maar zwaar vrachtverkeer niet. Maar misschien is dat per ongeluk en komen ze nooit weer. Om fietspaden te maken, moeten enkele parkeerhavens verdwijnen. Op het oostelijke deel van de weg zijn de fietspaden al klaar.

Grote Gracht: gerealiseerd!
Fietsers waren jarenlang ongewild verkeersremmer bovenaan deze straat waar de rijbaan taps toeliep. Dit is gelukkig opgelost in 2014. Het aantal parkeerplaatsen in de Grote Gracht werd verminderd onder applaus van ondernemers uit de straat. Ruimte voor het parkeren van fietsen werd niet toegewezen.

J.W. Beyenlaan
Belangrijk fietspad door Randwyck dat zo dicht op een parkeerterrein ligt, dat fietsers er hinder van hebben. Naast het wat smalle fietspad liggen maar liefst drie rijstroken waarover bijna geen verkeer rijdt. Rare verdeling.

Koning Clovisstraat en Czaar Peterstraat
Schuinparkeerplekken die wat klein zijn. Daardoor staan auto’s gedeeltelijk op de fietsstrook van deze wat smalle weg.

Meerssenerweg bij MOSA
Schuinparkeerplekken die wat klein zijn. Daardoor staan auto’s gedeeltelijk op de fietsstrook van deze drukke weg.

Maasboulevard
Het is onwenselijk dat fietsers op de Van Hasseltkade tussen twee rijen geparkeerde auto’s door moeten fietsen. Hetzelfde gaat op bij het Stadspark waar fietsers over een smal strookje tussen geparkeerde toeristenbussen en de rijbaan rijden.

Oeverwal
Achter een gesloten rij auto’s begint de promenade langs de Maas en ligt ook de toegang van de platte zaal verstopt. Heeft dit bijgedragen aan het mislukken van de platte zaal? Tijd om en stuk of wat parkeerplaatsen op te heffen en de ingang van park de Kleine Griend prominent naar voren te trekken.

Peter Huyssenslaan
Dit is een “grijze weg”, een 50 km/weg zonder fietsvoorzieningen.

Porseleinstraat
Het is mooi dat er dicht bij de mensen leisurevoorzieningen zijn gekomen. De parkeervakken op de Porseleinstraat zouden echter de aanleg van vrijliggende fietspaden op deze 50 km/uur-weg niet in de weg mogen liggen.

Prins Bisschopsingel zuidoost: gerealiseerd!
De buurt heeft behoefte aan een fietspad van de Sint Pieterskade naar de Graaf van Waldeckstraat (tegen de rijrichting in). Dit fietspad is gerealiseerd in 2014 waarbij enkele zelden gebruikte parkeerplaatsen zijn vervallen.

Scharnerweg
Een van de drukste hoofdroutes van Maastricht met zo’n 8000 fietsers per dag. Conflicten met in- en uitparkerende auto’s leidden in 2017 tot een gewonde fietser.

Sint Hubertuslaan (langsparkeerplaatsen)
Hier is niet alleen al een zwaar fietsongeluk gebeurt door een openslaande portier, ook worden overstekende kinderen afgedekt door voertuigen. De gesloten rij auto’s verzwakt bovendien de beleving dat je een park doorkruist.

Statenstraat
Verbinding van de Capucijnenstraat naar het Vrijthof waar het te smal is om te fietsen als auto’s je tegemoet komen.

Stationsstraat: gerealiseerd!
Hier zijn in 2018 de parkeervakken opgeheven waardoor de straat een ruimtelijker aanzicht kreeg. Bij winkels zoals de kleine supermarkt is wel nog behoefte om de fiets kort te mogen parkeren.

Via Regia bij Annakerk
Aan beide kanten van de parallelweg wordt geparkeerd waardoor fietsers door een blikken riool rijden. Dat hoeft niet als aan de kant van de hoofdrijbaan dwarsparkeervakken worden gemaakt en een parkeerverbod langs het trottoir wordt ingesteld. Dan fiets je ontspannen langs het trottoir.

Wycker Brugstraat
Niet zozeer de geparkeerde auto’s vormen een probleem dan wel de hinder en stress die parkeerzoekverkeer en lossende wagens veroorzaken. Laad- en losplekken op de plaats van de parkeerhavens zou een stuk beter zijn.