Grotere Fietsambities
Met grotere plannen kun je meer bereiken.
De komst van de Groene Loper heeft laten zien dat het in Maastricht mogelijk is grootschalige, betekenisvolle voorzieningen te maken voor fietsers. In aantrekkelijke ruimte, die past bij de stad, goed ontvangen wordt en mensen aanzet tot actief bewegen.
De Fietsersbond denkt dat Maastricht ook in andere stadsdelen toe is aan een transformatie naar een gezondere stad. Naar een stad die werkelijk uitnodigt om verplaatsingen voortaan op actieve wijze te doen: per fiets of te voet.
Na 45 jaar beleid met iets voor de fiets wordt het tijd om het fietsbeleid op te schalen en de fiets in Maastricht een vaste belangrijke plek te geven. De stad kan daarbij meedoen aan de wereldwijde opmars van de fiets. Er is noodzaak. Er is energie. Er is ook weer Rijksgeld voor de fiets.
In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 heeft de Fietsersbond afdeling Maastricht en Heuvelland voor de programmacommissies en kandidaat raadsleden een aantal betekenisvolle transformaties van de stad geschetst. Het gaat om kansen voor ondubbelzinnige positieverbetering van de fiets. Die verbetering is van belang omdat juist de fiets een realistisch alternatief biedt voor veel stedelijke autoverplaatsingen.
De Fietsersbond schetst maar liefst 21 verschillende, deels overlappende, perspectieven voor een meer fietsvriendelijke stad.
-
Hoezo Grotere Fietsambities?
Het wordt tijd om te demarreren
-
Kennedy op de fiets
Langs het J.F. Kennedytracé (N278) een doorfietsroute maken
-
De Groene Uitloper
Doortrekken van de Groene Loper, via Randwyck, tot het zuidelijkste puntje van Maastricht
-
Tussen Servaasbrug en Sluisbrug / Rive Droite
Ontspannen fietsen langs de waterkant (oostoever)
-
Rive Gauche
Aaneensmeden van 6 km fietspaden en fietsstraten langs de hele Maasboulevard
-
Maaspromenade 3.0
Langs de Maas flaneren met en zonder fiets (westoever)
-
Kalmering van de Beatrixhaven
Veilig maken van de ontsluiting en van de doorgaande routes
-
Tweede kans voor Randwyck
Het gebied aantrekkelijk maken voor fietsers en voetgangers
-
Station – Centraal – Station
Verbeteren van de bereikbaarheid van het station
-
Sjengenroutes
Het in orde brengen van álle routes tussen Maastricht en omgeving
-
Het Heegs Velorium
Ontwikkeling van een regionale stad-landverbinding die ook het Velorium ontsluit
-
30 is het nieuwe 50
In één klap de verkeersveiligheid verbeteren met 30 km/uur als standaard
-
Fietsen naar school
Aanpak van zowel fietsroutes als schoolomgeving als gedrag
-
8en88-netwerk
Geleidelijk uitbouwen van een laagdrempelig netwerk voor kwetsbare inwoners
-
Het Weldadige Westen
Aaneensmeden van autoluwe en groene straten in en om woonwijken
-
Fietsstratenplan
Straten die onderdeel zijn van het hoofdfietsnetwerk inrichten als fietsstraat
-
Fietspadenplan
Meer en betere fietspaden aanleggen om het fietsgebruik te stimuleren
-
Knopen leggen
Systematisch ontsnipperen / aaneensmeden van de schakels van het hoofdfietsnetwerk
-
Trots op recreatieve routes
Systematisch verbeteren van de knooppuntenroutes
-
Greenway Maastricht – Lanaken
Aanleg van een fietsroute over het spoortracé tussen station en Lanaken
-
Zonder middelen kan het niet lukken
Hoe Maastricht met optimale “orgware” tot een “schaalsprong” kan komen