Stilstand is achteruitgang

Lagere score voor Maastricht bij de Fietsgemeenteverkiezingen 2024

De Fietsersbond heeft voor de Fietsgemeenteverkiezingen weer een landelijk vergelijkend onderzoek gehouden. In de rangorde van de fietsvriendelijkheid van alle 342 gemeenten schoof Maastricht volgens de Fietsersbond op van plaats 273 in 2022 naar plaats 292 in 2024. Wat is er aan de hand?

Metingen
Op de vier aspecten die objectief worden bepaald scoort Maastricht in 2024 hetzelfde als in 2022. Het beste scoort nog steeds de hoge stedelijke dichtheid, wat betekent dat de afstanden naar de bestemmingen in de stad kort zijn. Ook de voorrang van fietsers bij rotondes leidt tot een goede beoordeling. Zwak scoort echter nog steeds de toestand bij 50 km/uur-wegen: daar ontbreken in Maastricht erg vaak fietspaden. Ook moeten fietsers volgens de meting vrij veel omrijden. Dat komt vermoedelijk door het grote voetgangersgebied in het centrum. De beoordeling gaat er van uit dat het centrum een belangrijke functie voor de bewoners van de gemeente moet hebben.

Beleving van fietsers
Het verschil ten opzichte van het onderzoek van 2022 zit in de oordelen van fietsers over de vijf andere aspecten: die werden alle iets minder positief. Het gaat om de beleving van veiligheid en aantrekkelijkheid en om oordelen over de logica van routes, de kwaliteit van de voorzieningen en het onderhoud.

Er zijn nog steeds meerdere fietsers die beweren dat Maastricht geen fietsstad maar een autostad is. Dat kan samenhangen met het ontbreken van fietspaden. Ook zijn er nogal wat opmerkingen over problemen met fietsparkeren. En het onderhoud is in de perceptie van de fietsers minder geworden.

Oorzaak
Een verklaring voor de iets lagere oordelen van fietsers zou kunnen zijn dat de fietsvoorzieningen niet of weinig zijn verbeterd, terwijl de verkeersdruk (auto’s, fietsen, voetgangers) wel is toegenomen. Als wel wordt geïnvesteerd in meer bewoners in de binnenstad, in meer bezoekers, meer evenementen en meer terrassen, maar niet in meer ruimte voor fietsers, dan nemen de verkeersconflicten toe en boet het fietsklimaat in, vooral het veiligheidsgevoel.

Dat Maastricht een lagere plaats inneemt in de rangorde van fietsvriendelijke gemeenten betekent dat andere gemeenten de afgelopen twee jaar een overtuigender beleid hebben uitgevoerd.

Onze oproep aan de gemeente Maastricht is dan ook om voor de fiets niet alleen kleinschalige maatregelen te nemen, maar ook grote veranderingen door te zetten die voor fietsers een duidelijk voelbare verbetering opleveren.

Categorieën