Binnenstad fietszone

Het geld dat gereserveerd was voor de milieuzone is door de gemeenteraad van Maastricht vergeven aan andere maatregelen die ook tot doel hebben de lucht te verbeteren. Over de effectiviteit voor de luchtkwaliteit van de concrete maatregelen kun je twisten, zoals een miljoen Euro uit te geven voor 150 extra parkeerplaatsen bij Station Noord. Een interessant maar weinig uitgewerkt idee is de binnenstad te verheffen tot FIETSZONE.

Niemand weet wat een fietszone is. Het is duidelijk niet de bedoeling dat de auto buitengesloten wordt, wel dat de snelheid beperkt wordt tot 30 km/u. Een ander doel is vergroening (tegen de hittestress).

De hele binnenstad van Maastricht is al jaren 30 km/uur, al wordt daarop niet gehandhaafd. Hoe gaan we dan het fietsen aantrekkelijker maken en hoe gaan we vergroenen in de compacte binnenstad?

Dat kan alleen als daaraan autoruimte wordt opgeofferd en als het aantal auto’s wordt teruggedrongen (=autoluwere binnenstad). Concreet betekent dat straatparkeerplaatsen opheffen om groenvakken, fietsstallingsplaatsen, rustplekken en veilige oversteekplaatsen te maken.

De autovrije Wyckerbrugstraat is ook een manier de fietszone vorm te geven. De belangengroep Ondernemend Wyck heeft een bestuurswisseling gehad en blijkt zich nu te verzetten tegen het autoluw maken. Om die reden heeft de Fietsersbond een ingezonden brief naar De Limburger gestuurd.

“Ik begrijp Ondernemend Wyck niet meer. Sinds wanneer verandert het beleid van een (ondernemers)vereniging bij een nieuw bestuur 180 graden. Daarvoor wordt geen argumentatie gegeven. De gemeente toont zich (zoals wel vaker) gevoelig voor dit soort signalen. Gaat Ondernemend Wyck bij de volgende bestuurswisseling weer de andere kant uit?

Ik kan de ondernemers geruststellen. De Fietsersbond heeft een aantal rapporten beschikbaar ter inzage waaruit blijkt dat een autoluwe inrichting de bestedingen juist verhoogt. Tel dat op bij een grotere verkeersveiligheid, minder lawaai, minder luchtvervuiling, minder CO2 en gezondere – want bewegende – mensen. Dan is het niet moeilijk om een keuze te maken.

Niemand wil toch terug naar de Markt vol met geparkeerde auto’s. Laten we er op vertrouwen dat die 1/3 van de huidige autobezoekers die zeggen niet meer te zullen komen, de fiets ontdekken die ze in de schuur hebben staan. “

Een andere maatregel is de verkeersregeling(en) in de stad meer in overeenstemming te brengen met de stopprioriteit. Dat kan gerealiseerd worden door in een concrete verkeersregelinstallatie een extra groenperiode in te bouwen van fietsers en/of voetgangers. We – de gemeente(raad) – zou een doel moeten stellen om de groentijden voor fietsers en voetgangers in 5 jaar met 40 % te verhogen. Dit betekent ook dat ook voor de groentijden voor auto’s een (korter) doel gesteld moet worden.

Ook zal het sluiten van de overweg Duitse Poort voor autoverkeer weer ter discussie moeten komen om deze omgeving aantrekkelijker te maken om te lopen, te fietsen en te verblijven. Dat zal dan ook toenemen. Door deze maatregel kan een groot verkeersknelpunt opgelost worden: het chaotische kruispunt Duitse Poort. Heel veel fietsers hebber er baat bij als er bij de herinrichting een veilige doorstroomroute wordt gerealiseerd tussen Wyck en Randwyck, over Spoorweglaan, Duitse Poort, Bloemenweg en Endepolsdomein.

Categorieën