Zuid-Limburg onderaan bij nieuwe fietsstadverkiezing

De uitslag is voor tweederde bepaald door de publieksenquête met allerlei vragen over veiligheid, toegankelijkheid, onderhoud, netwerk en voorzieningen. Maastricht zou op een tienpuntsschaal een 6,4 scoren, dat is iets onder het Nederlands gemiddelde.

Het publiek is er het meest positief over rechtstreekse routes, schone fietspaden en fietspromotie en het minst over fietsdiefstal en hinder door scooters.

Er zijn ook 4 objectieve kenmerken gemeten. Heel positief scoort Maastricht op de rotondes omdat fietsers in de voorrang staan en op de stedelijke dichtheid waardoor herkomsten en bestemmingen dicht bij elkaar liggen. Heel zwak scoort Maastricht op de fietsvoorzieningen op 50 km/uur wegen: daar ontbreken opvallend vaak gescheiden fietspaden.

Verrassend is dit niet. Sinds de vorige fietsstadverkiezing (in 2016) is er buiten de grote projecten (Groene Loper, Noorderbrugtracé, stationsstalling) weinig voor fietsers veranderd.

Categorieën