Maastricht Noord krijgt lapmiddelen

De verkeersvoorzieningen in Maastricht Noord zijn al jarenlang ondermaats en aftands, maar een structurele aanpak daarvan blijft, behalve voor de Noorderbrug, uit.

Wat varkensruggetjes erbij, een stukje fietspad of één rotonde: zo hobbelt de gemeente Maastricht van het ene dingetje in het andere als het gaat om de Beatrixhaven en wegen in Maastricht Noord. De Beatrixhaven kreeg een nieuwe verbinding met de A2, maar een structurele, samenhangende aanpassing van de bestaande ondermaatse wegen in en om het gebied bleef in het Masterplan Beatrixhaven (70 miljoen euro) uit. Ondertussen is het zware vrachtverkeer in het gebied nog eens enorm toegenomen.

Het lijkt er op dat de volgende ad hoc maatregel het invoeren van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer op de Borgharenweg is. Fietsen over de Borgharenweg gaat er daarmee een beetje op vooruit. Maar het gemotoriseerd verkeer wordt geleid naar wegen als de Balijeweg en de Willem Alexanderweg, die ook niet volledig van vrijliggende fietspaden zijn voorzien.

Balijeweg-7
De Balijeweg is zo smal dat vrachtauto’s bij tegenliggers van het fietsstrookje gebruik moeten maken.
Galjoenweg-36
450 meter Galjoenweg zonder enige bescherming voor fietsers.
Willem-Alexanderweg-66
Op de Fort Willemweg is een wit lijntje de enige scheiding tussen fietser en vrachtwagens.

Categorieën