Het Geuldal

De Geul stroomt van oost België door het Nederlandse Heuvelland naar de Maas. Het riviertje heeft een mooi dal uitgesleten waar veel nederzettingen zijn ontstaan. Het dal bestaat inmiddels uit een aaneenschakeling van woonplaatsen, cultureel erfgoed, toeristische voorzieningen en kleinschalige landbouw- en natuurgebieden. Het geheel vormt een fraai landschap. De betekenis voor de fiets is niet alleen groot vanwege de vele bewoners en de toeristische functie, maar ook omdat via het dal en de zijdalen toch grote afstanden in het Heuvelland kunnen worden afgelegd zonder dat er een steile klim moet worden gemaakt.

Op de doorgaande verbinding is autoverkeer dominant. De Fietsersbond streeft ernaar dat er een alternatief wordt ontwikkeld waar zorgeloos kan worden gefietst: een snoer langs de vele parels in dit gebied. Er zijn al grote schakels aanwezig, maar het snoer wordt te vaak onderbroken door allerlei obstakels. Met fietsbruggetjes en korte stukjes fietspad, met laantjes door landgoederen en met een logische route door straten in de kern van Valkenburg kunnen de bestaande schakels aan elkaar worden gekoppeld tot een fraai in de omgeving ingepaste doorlopende verbinding in het gehele dal tot over de Belgische grens.

De gemeenten Maastricht, Meerssen en Valkenburg werken aan een verbetering voor recreatieve fietsers in het Beneden Geuldal in het project GebiedsOntwikkeling Maastricht – Valkenburg (GOMV). Dankzij dit project zijn in 2015 in Ingendaal en centrum Valkenburg nieuwe schakels geopend waarmee een autoluwe maar niet herkenbare en weinig robuuste fietsroute van Houthem tot aan de andere kant van de kern Valkenburg is toegevoegd. Er worden nog meer paden geopend maar die meanderen dermate ze weinig toevoegen voor fietsers die iets verder fietsen. Hogerop in het dal heeft de gemeente Gulpen – Wittem de veiligheid van fietsers effectief verbeterd door aanleg van een vrijliggend fietspad tussen Partij en Mechelen in 2013 en tussen Mechelen en Epen in 2015.

Fietsen is mogelijk en hier en daar ook zeer aantrekkelijk, maar een consistent hoogwaardig doorlopende route is er nog zeker niet.

Eind 2015 zijn resterende knelpunten:
-een vage verbinding tussen Maastricht en Meerssen met daarin ook confrontaties met autoverkeer,
-de herkenbaarheid van de route door Valkenburg,
-een matige verbinding tussen Schaloen en Schin op Geul (een grote slinger met twee oversteken van de provinciale weg),
-geen autoluwe verbinding tussen Schin op Geul, Gulpen en Wittem,
-ontbreken van een vlakke route tussen Epen en de Belgische grens.

Concrete ideeën van de Fietsersbond kunnen hieronder worden gedownload:

Overzicht met voorbeelden van allerlei verbetermogelijkheden in verschillende deelgebieden

De mooiste varianten voor een verbinding langs Genhoes