Aanpak fietsdiefstal

In de openbare ruimte staat een mooie fiets nergens veilig.

Wat willen wij?

  • Aanleg van een bewaakte stalling aan de westkant van het centrum. De Helmstraat zou ideaal zijn gelet op de fietsroutes, looproutes en evenementen. Die stalling kan zowel het bezoek aan het winkelgebied als aan uitgaansgebied faciliteren.
  • Dat projectontwikkelaars sociaal veilige stallingen voortaan onlosmakelijk in hun plannen opnemen.
  • Blijvende voorlichting aan fietsers over veilig stallen en parkeren bij woningen en bij bestemmingen.

Fietsdiefstal is een hardnekkig probleem

In de pers en op social media verschijnen regelmatig berichten van de diefstal van fietsen. Dat komt overeen met verhalen uit onze kennissenkring. In de zomer is dat meer, het lijkt alsof bendes op zoek zijn naar dure sportfietsen (meestal in het Heuvelland) of E-bikes. Bijzonder sneu is het ook dat veel nieuwe studenten na aanvang van hun studie in Maastricht binnen de kortste tijd hun relatief goede fiets kwijtraken.

Gegevens van 2019 laten zelfs zien dat in Maastricht per 10.000 inwoners meer aangiften van fietsdiefstal zijn gedaan dan waar ook in Nederland. 1571 inwoners deden de moeite om de fietsdiefstal aan te geven, dat zijn er 129 per 10.000 inwoners. Een fractie meer dan in Amsterdam.

In Zuid-Limburg kun je een dure fiets helaas nergens veilig parkeren zonder dat er toezicht is. Ook overdag niet: fietsen worden vooral overdag en ’s avonds gestolen.

Er zijn ook verhalen dat gehuurde e-bikes niet verzekerd waren tegen diefstal. Voor een familie betekende de diefstal van meerdere gehuurde e-bikes op het Vrijthof een onprettig einde van hun vakantie in Maastricht: ze waren bestolen en moesten de dagwaarde van de e-bikes vergoeden.

In stadscentra en bij stations is een relatief hoog risico op fietsdiefstal. Om te zorgen dat mensen ook met een goede fiets naar het station en de binnenstad kunnen, zijn daar bewaakte stallingen noodzakelijk. Positief is dat Maastricht beschikt over drie gratis bewaakte stallingen en veel rekken met aanbindmogelijkheid. Om veilig stallen bij het uitgaansgebied in de omgeving van het Vrijthof mogelijk te maken pleitte de Fietsersbond in 2020 voor het inrichten van bovengenoemde bewaakte stalling. Die zou tot ’s avonds laat open moeten blijven voor het faciliteren van bezoek aan theater, restaurants, terrassen en evenementen.

De meeste fietsen worden echter in de woonomgeving of vanuit de woning gestolen.

De aanleg van veilige stallingen in het centrum volstaat dus niet om dit omvangrijke probleem verder aan te pakken. Ook bij woningen moeten goede stallingen aanwezig zijn. En fietsers moeten zelf attent zijn op veilig stallen en parkeren.