Winter

Ook tijdens en na sneeuwbuien en over ijsbanen zie je heel wat fietsers in de stad. Daardoor kan ook bij slecht weer veel werk en onderwijs toch gewoon doorgaan. Fietsers bereiken ondanks die moeilijke omstandigheden hun doel.

De zorg van de gemeente Maastricht voor het sneeuwvrijhouden van fietsroutes is de laatste jaren duidelijk verbeterd. Heftige sneeuwval zorgde in 2009 voor veel klachten. Sindsdien wordt niet alleen meer aandacht besteed aan de omstandigheden voor fietsers, denk aan invoering van betere strooiroutes, maar ook is er een voertuig aangeschaft dat speciaal geschikt is voor de aanpak van fietsroutes.

Fietsroutes moeten geborsteld worden
Sinds ongeveer 2011 borstelt Maastricht de belangrijkste fietspaden en fietsstroken: borstelen is de meest effectieve methode voor het sneeuwvrij maken van fietsroutes.

Misschien komen valpartijen wel het meest voor op plekken die er niet glad uitzien, maar het wel zijn. Koude vochtige plekken en sommige bestratingsmaterialen (met name hardsteen) kunnen verraderlijk zijn. Een aantal voorbeelden zijn:
-de ventweg van de Prins Bisschopsingel nabij de Jeker,
-de bocht tussen Sint Servaasbolwerk en Polvertorenstraat (nabij tuin Klevarie),
-het gladde kleinplaveisel in de Nieuwenhofstraat (het straatprofiel is opzichzelf al bol genoeg om de fiets bij vorst onderuit te laten gaan),
-de traditionele hardstenen trottoirbanden (ongevallen zijn bekend in de Grote Staat en Wycker Brugstraat, een beetje regen is al voldoende om ze spekglad te maken).
Pas dus goed op als plotseling vorst intreedt na enigszins vochtig weer.

Wat kun je als fietser tegen gladheid doen?
-Kies een fiets met dikke banden (is in Maastricht sowieso aan te raden vanwege de hobbelige bestratingen).
-Pomp wat minder lucht in de banden.

De gemeente concentreert zich op de hoofdroutes. En incidenteel lukt het ook niet om die goed sneeuwvrij te houden. Waar de omstandigheden slecht zijn, kun je natuurlijk ook gaan lopen. Kinderen erbij? Neem de slee!

Bewaren