Tram smeert olie op de rijbaan

Tram- of treinspoor en krappe bochten zijn een garantie voor booggeluid. Booggeluid valt dan ook te voorspellen voor met name de locaties Maasboulevard/Wilhelminabrug en voor Sint Maartenslaan/Parallelweg.  
Om dit booggeluid te verminderen wil men de in te zetten tramvoertuigen voorzien van een installatie voor wielflenssmering. De gemeente Maastricht schrijft olie voor in geval van wielflenssmering. De fietser loopt het risico bij iedere bocht te stuiten op zand, olie of allebei op of in de rails.
De Fietsersbond is bevreesd voor de gevolgen die dit zal hebben voor fietsers. Natuurlijk zal de olie niet op de bovenzijde van de spoorstaaf gespoten worden, maar we vrezen dat fietswielen in contact zullen komen met deze olie waar de tram in gemengd verkeer rijdt. Met olie gesmeerde rails is een voorspelbaar recept voor ongelukken en daarom een ontoelaatbare en onverstandige keuze.

De Fietsersbond vindt dan ook dat wielflenssmering niet toegepast kan worden waar de tram in gemengd verkeer rijdt.